Volume 25 (June 1993) Number 3

ZDM

Zentralblatt für Didaktik der Mathematik

International Reviews on Mathematical  Education


Articles •  ISSN 0044-4103

 
ABSTRACTS

Book reviews

Bromme, R.: Der Lehrer als Experte. Zur Psychologie des professionellen Wissens (The teacher as expert. On the psychology of professional knowledge). Bern: Huber, 1992
Martin Winter, Coesfeld (Germany)

Im Expertenansatz wurden bisher vor allem Schachspieler, Physiker und Mediziner untersucht. Dies wird im ersten Teil beschrieben. Drei Themen werden behandelt: Die rasche Kategorisierung von Problemsituationen durch Experten, die Struktur der beruflichen Anforderungen und das Wissensbild, das dem Expertenansatz zu Grunde liegt. Im zweiten Teil werden Untersuchungen zum berufsbezogenen Wissen von Lehrern und zu ihren beruflichen Anforderungen vorgestellt. Am Beispiel des Schulfaches Mathematik wird die Bedeutung des Fachinhaltes für das professionelle Wissen behandelt: fachbezogene Aktivitätsszenarien sind offenbar ein wichtiges Element des professionellen Wissens von Lehrern. Im dritten Teil wird u.a. der Begriff des impliziten Wissens bei dem raschen, intuitiven Handeln von Experten diskutiert. Es wird gefragt, ob man Unterrichten als komplexes Problemlösen betrachten kann. Abschliessend werden Vorschläge für ein erweitertes Wissensbild gemacht, das den qualitativen Besonderheiten von professionellem Wissen gerecht wird.


Lorenz, J.H.: Anschauung und Veranschaulichungsmittel im Mathematikunterricht. Mentales visuelles Operieren und Rechenleistung. Göttingen: Hogrefe, 1992
Wilhelm Schipper, Göttingen (Germany)

Im arithmetischen Anfangsunterricht der Grundschule fallen jene Schüler auf, die trotz Bereitstellung einer Vielzahl didaktisch-methodischer Hilfen alle Aufgaben durch Abzählen zu lösen versuchen. Der Anteil der solcherart 'zählenden' Schüler scheint trotz allen Bemühens seitens der Lehrer und Schulbuchautoren um noch 'bessere' Veranschaulichungsmittel keineswegs zurückzugehen, sondern noch zu wachsen. Dass es einigen Schülern nicht gelingt, aus dem Umfang mit Veranschaulichungsmitteln eine adäquate interne Repräsentation des mathematischen Sachverhalts zu gewinnen, kann sowohl schülerspezifische als auch material- und konstellationsspezifische Ursachen haben. Die vorliegende Arbeit befasst sich schwerpunktmässig mit der Aufklärung dieser drei Ursachenkomplexe.

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Perception, intuition and illustrative material in mathematics teaching. In the first arithmetic classes of primary schooling, it seems that despite the preparation of much didactic and methodical help, a certain number of pupils try to solve the problems by counting with their fingers. Despite all endeavours by teachers and authors of school working books alike to create better ways of illustration, the proportion of these 'counting' children remains static. Some pupils are unable to understand the mathematical facts even when they are illustrated using manipulatives and other teaching aids. The reason for this could lie in the pupil or in the methods used. This book is primarily concerned with the treatment of the clarification of the three above mentioned complexes.


Romberg, R.A. (Ed.): Mathematics assessment and evaluation. Imperatives for mathematics educators. Albany, NY: State University of New York Press, 1992
Gilah C. Leder, Clayton (Australia)

The purpose of this book is to share with mathematics educators a set of recent papers written on issues surrounding mathematics tests and their influence on school mathematics. After an introduction the chapters are as follows: Chapter 2 represents a summary of the overall problems associated with the need for valid information. Chapters 3 and 4 examine the use of tests in the context of the current reform movement in school mathematics. Chapters 5 and 6 describe the current procedures used to develop state tests. Chapter 7 summarizes current efforts to incorporate the use of calculators in mathematics tests. This is followed by chapter 8, a review of research on testing with calculators. Chapter 9 is a review of gender differences and testing. Chapter 10 is an examination of an Australian project addressing teachers' assessment practices. The next two chapters, 11 and 12, deal with alternative strategies for gathering, analyzing, and reporting student performance information. The final chapter is an invited review and critique of chapters 2 through 12.


Information

Der Mathematikunterricht in China. Schulsystem, Mathematikunterricht und Mathematiklehrerausbildung in der VR China
Shishan Mu, Gießen (Germany)

Dieser Artikel beschreibt das Schulsystem, den Mathematikunterricht und die Mathematiklehrerausbildung in der VR China. Mathematik wird in China als eines der wichtigsten und grundlegendsten Schulfächer angesehen. Dies spiegelt sich wider im grossen Anteil der Mathematik im Unterricht, bei den Hausaufgaben und bei den Aufnahmeprüfungen der Universität für die naturwissenschaftlichen Studiengänge.

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Mathematics teaching in China. School system, mathematics teaching and mathematics teacher education in the People's Republic of China. This article describes the school-system, education in mathematics and the training courses for teachers of mathematics in the P.R. China. Mathematics is one of the most important and basic subjects in Chinese schools. This is reflected in the great role, which mathematics plays in class, in homework, as well as in the entrance examination for natural science studies at university.


Klassisches Veranschaulichungspostulat und ikonisch-geometrische Sprache. Aspekte der Visualisierungsdiskussion in der Mathematikdidaktik
Wilhelm S. Peters, Köln (Germany)

Hier wird versucht, einen Überblick zu geben über die gegenwärtige Visualisierungsdiskussion in der Didaktik der Mathematik. Dabei geht es einerseits um unterschiedliche theoretische Begründungsversuche in Informationstheorie, Lernpsychologie und Fachdidaktik, andererseits um die Auflistung von Teilbereichen mathematikdidaktischer Forschung, einerseits um die Aufweisung interessanter Aspekte in deutschsprachigen Diskussionsforen und andererseits um eine Sichtung der Thematik in der einschlägigen englischsprachigen Literatur.

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The classic postulate of illustration and iconic-geometrical language. Aspects of the discussion of visualization in mathematics education. This paper draws attention to the didactical discussion of what is called 'Visualization in Mathematics and Mathematics Education'. First it will give a review of the theoretical attempts in theory of communication, media education and psychology of education to create a 'neue Anschaulichkeit' in doing and teaching mathematics. A second interest is to list up the topics of research in visualization, to focus the aspects discussed in workshops and in German speaking journals. Finally the paper gives a survey of literature relative to visualization written in English.


Short reports: 7th international congress on mathematics education (ICME-7), Quebec 1992
Hans-Georg Steiner, Bielefeld (Germany)

Short reports of the special section 'The value of national studies of mathematics education for the international community, discussed in relation to an example from Germany' organized by H. Schupp and H.-G. Steiner and of the topic group 'graduate programs and the formation of researchers in mathematics education' (chief organizer: H.-G. Steiner) are given.


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